Stel je het slaperige gehucht Amelia Island, Florida, vroeg op een zondagochtend voor. Spaans mos drapeert de bomen. Een koele dauwdeken bedekt de grond.
En hier rij ik dan naar het juryontbijt voor het concours van die dag. Ik volg a Ferrari F40–vleugel, scoops, de hele negen yards.
Hoewel ik nooit echt een F40-man ben geweest, moet ik toegeven dat terwijl de Ferrari door de versnellingen draaide, de symfonie die onder dat ochtendlicht werd geproduceerd behoorlijk bedwelmend was. Ik kon geen veel betere manier bedenken om wakker te worden.
Dat moment deed me natuurlijk denken aan andere motoren waarvan we de tonen met zoveel eerbied koesteren. Neem onze nieuwste projectauto, een Porsche Boxster S uit 2001. Hoewel het misschien geen Ferrari F40 is, maakt die Boxster op zichzelf al een aantal behoorlijk rechtvaardige geluiden, hoewel ik zweer dat een normale 986 Boxster om de een of andere reden zelfs nog beter klinkt bij volledige chat.
Als ik met de Boxster rijd, hoor ik de hele symfonie: het uitlaatgeluid, ja, maar ook het mechanische gezoem van de distributiekettingen, tandwielen en andere roterende delen. Degenen die de Boxster hebben gepoept, moeten er wat tijd mee doorbrengen. De auditieve sensaties moeten uit de eerste hand worden ervaren.
Een favoriet van verder terug? Ik kan autogeluiden niet bespreken zonder over mijn geliefde Ford V8’s te praten. Als ik alleen maar mijn Sunbeam Tiger aanzet, begint de grond te trillen – crediteer de kleine Ford van 331 kubieke inch die uitademt door zijn grote Magnaflow-dempers.
Eenmaal onderweg schreeuwt het echt – en ik geef toe dat we samen een aantal slechte dingen hebben gedaan. De Tijger zingt alleen maar als hij urenlang door Montana rijdt of de volgende bergpas oprijdt. Deze houdt het goed vol in elke motorgeluidswedstrijd.
Mijn Shelby Mustang-rallyauto, deze wordt ook aangedreven door een vertrouwde kleine Ford, stoot zijn eigen lied uit: deze is meer keelachtig, meer als een gekooid dier. En als hij wordt losgelaten, is het een hele traktatie.
De beste Fords die ooit zijn gehoord, hebben echter in Cobra’s gezeten. Een aantal jaren geleden had ik op Goodwood het geluk getuige te zijn van een race die uitsluitend uit Cobra bestond. Neem één geweldig klinkende Ford en vermenigvuldig deze met een aantal, en je snapt het idee.
Maar geweldige uitlaattonen worden niet alleen geproduceerd door auto’s van grote bedragen. Ik denk niet dat ik de enige ben die zou beweren dat een Triumph TR6, of zelfs een Spitfire, een mooie motortoon heeft die in zijn eigen klasse zit – een beetje mechanischer misschien, maar eenmaal ontkurkt nog steeds een genot om te gebruiken horen.
Die boze, grommende Miata’s die we voor de coverstory van deze maand hadden verzameld, klonken ook geweldig, waarbij de afblaaskleppen bijdroegen aan de muziek. Wat dacht je van een BMW M3? Kies een generatie, want ze klinken allemaal geweldig. En kunnen we wat liefde krijgen voor een NASCAR-stocker die zo’n 9000 tpm draait? Of de Formule 1-motoren die tot 20.000 tpm mochten draaien?
Weet je wat later die dag veel publiek trok tijdens de Amelia Island-vieringen? Het afvuren van de tentoongestelde dragsters. Geen burn-outs, geen full-pulls. Alleen al het geluid van die knetterende monsters die tot leven kwamen, veroverde een menigte.
Ik denk dat we ook rotaries moeten bespreken, een motorras met zowel fans als tegenstanders. Onze roterende Spitfire zorgde voor een oorverdovende schreeuw: voor sommigen muziek, voor anderen straf. Hoewel ik wenste dat de onze meer op een Porsche, Ferrari of Cobra leek, herinnerde dat briefje me er wel aan hoe een motor met zo’n kleine capaciteit boven zijn gewicht kon uitstijgen.
En sommige motoren klinken hemels, simpelweg omdat ze überhaupt draaien. Het is een onvergetelijke ervaring om een lang sluimerend project weer tot leven te horen komen, ongeacht wie de motor heeft gemaakt. Het maakt niet uit of het een kleine viercilinder is of een machtige V8, dat geluid van succes overschaduwt eindelijk al het andere.
Iedereen heeft zijn favorieten, en ik hoor graag die van jou. Speciaal door Hayabusa aangedreven? Snelle Honda S2000? Luchtgekoelde Porsche 911? Iets uit mijn lijst? Stuur me een bericht op tim@grassrootsmotorsports.com. Er is hier geen verkeerd antwoord – nou ja, misschien afgezien van een van die tweetaktaangedreven Formule 500-raceauto’s. Oké, prima, overtuig mij van het tegendeel.