Het enige deel dat je fout hebt, is het specifieke NA-deel. Het moet er een zijn die binnen uw totale budget past. En kan vinden. Ik denk dat ze allemaal even goed zijn.
Heeft die projectauto uit ’92 niet ook een Flyin’ Miata Link ECU? Dat is waar de meeste vermogenswinst vandaan kwam.
Een NA in goede staat is iets dat iedereen zou moeten ervaren. Ik nam een klant mee in mijn Survivor 1990 op een van onze tours tijdens het FM Summer Camp en het was de eerste keer dat hij ooit in een NA zat die geen rat was. Het is gemakkelijk om te vergeten hoe goed ze zich voelen als ze niet ratelen en huiveren en voortdurend op hun dieptepunt zitten en cosmetisch uitgedaagd zijn. Heck, ik was het vergeten en ik weet het!
Keith Tanner zei:
Heeft die projectauto uit ’92 niet ook een Flyin’ Miata Link ECU? Dat is waar de meeste vermogenswinst vandaan kwam.
Een NA in goede staat is iets dat iedereen zou moeten ervaren. Ik nam een klant mee in mijn Survivor 1990 op een van onze tours tijdens het FM Summer Camp en het was de eerste keer dat hij ooit in een NA zat die geen rat was. Het is gemakkelijk om te vergeten hoe goed ze zich voelen als ze niet ratelen en huiveren en voortdurend op hun dieptepunt zitten en cosmetisch uitgedaagd zijn. Heck, ik was het vergeten en ik weet het!
Weet je nog die schone 94 die ik voor mijn ouders te koop had? Mijn moeder rijdt daar nu meer in dan haar C6 Corvette en hij is niet meer te koop. Ik denk nog steeds dat mijn S2000 met grote sprongen een betere auto is, maar ik rijd graag met die NA rond als ik bij hen thuis ben.
En zoals je zei, je ziet gewoon geen schone meer in de buurt. Ik denk dat we als gezin hier alleen al om die reden collectief aan zullen vasthouden.
Ik heb er een paar gehad, zoals Keith weet. Ik zal zeggen dat mijn 94 met alleen koni’s en een FSB-opstelling voor ES een absolute knaller was.
Mijn MSM met bouten en een goede ECU is zeker heel leuk en is een geweldige toevoeging aan de stal.
De weinige schone, ongemodificeerde NA’s die overblijven vragen steeds hogere prijzen, terwijl de vroege ND’s de komende vijf jaar de bodem van hun afschrijvingscurve zullen bereiken. Afgezien van de nostalgie is de ND1 in alle opzichten een superieure auto en ze zijn nu ver onder de $ 20.000 verkrijgbaar.
Ik heb nog niet de kans gehad om met een ND te rijden, maar heb wel een NA en een NB gevolgd. Had een paar NC’s, maar kreeg ook nooit de kans om te volgen.
De NC is absoluut een betere straatauto dan de eerste twee generaties. En ik heb de “NC’s zijn te dik” ook nooit begrepen. De basismodellen zijn lichter dan de Mazdaspeed NB’s. En hebben veel meer vermogen/TQ dan de normale NB’s.
Als antwoord op @z31maniac :
Maar ze zijn groter en voelen groter. Dat is voor sommigen een verkoopargument, voor anderen een probleem.
De ND voelt meer als een NA. Persoonlijk heb ik nooit een NB of NC voor mijn persoonlijke vloot gewild, maar ik wil wel dat een ND bij mijn NA’s past.
Hoe dan ook, afgezien van de kop was dit artikel geen “de NA is de beste Miata” -artikel. Het maakt deel uit van de serie over auto’s uit de jaren 80 en 90, en de NA is de enige Miata die echt in die categorie valt, dus het gaat over de NA.
Tom1200
PowerDork
7/7/23 11:13 uur
Als oude automan zou ik moeten zeggen dat ik de NA het leukst vind.
De ND is fenomenaal, maar het is niet echt een langzame auto meer (14 seconden, 1/4 mijl en 140-235 km/uur). Het is niet echt een snelle auto in hedendaagse termen, maar nogmaals, hij is niet langzaam.
Als ik nu een Miata zou kopen, zou het een NB of NC zijn, simpelweg omdat mijn vrouw er daadwerkelijk in zou rijden als we ergens heen gingen.
Ik denk dat ik in het rare kamp zit. Ik denk dat de NB Miata gewoon een betere versie is van de NA Miata. De ND is de beste straat-Miata, maar is duur, maar heeft ook elektrische stuurbekrachtiging, wat voor sommigen een afslag is, waardoor de NC de op een na beste straat-Miata blijft.
Technisch gezien is de NB een geëvolueerde NA. Daar is niet veel discussie over. Persoonlijk houd ik niet van de stijlrichting van het interieur, maar volgens de meeste objectieve metingen is het een betere auto.
De 16-17 ND’s met softtop hadden een kleiner stuurhuis dan alle andere ND’s, met een dode hoek in het midden. Ze hebben allemaal baat bij een goede afstemming. Dan is de besturing best goed, maar voelt wel anders aan dan de hydrauliek.Geweldig voorbeeld van een kop die een artikel verkeerd voorstelt 🙂
Als we naar de punten kijken, is de beste Miata degene die u het beste bevalt, afgesteld om te worden bestuurd zoals u dat wilt.
Het spijt me, maar ik moet tegendraads zijn. Het kan aan mijn ouderdom liggen. (of zwakke geest als je naar sommige luistert)
Maar de Miata’s waarmee ik heb gereden, hechten gewoon niet zo veel aan mij als de Britse MG’s en Jaguars.
Ongetwijfeld zou een late Miata zelfs mijn geliefde Jaguar XKE op het goede spoor verslaan. Maar dat geldt ook voor veel auto’s.
Bovendien zal nieuwer veiliger, schoner en aanzienlijk minder werk in eigendom zijn.
Maar het zou mijn hart niet doen beroeren elke keer dat ik er een zag.
ShinnyGroove (forumsupporter) zei:
De weinige schone, ongemodificeerde NA’s die overblijven vragen steeds hogere prijzen, terwijl de vroege ND’s de komende vijf jaar de bodem van hun afschrijvingscurve zullen bereiken. Afgezien van de nostalgie is de ND1 in alle opzichten een superieure auto en ze zijn nu ver onder de $ 20.000 verkrijgbaar.
Ik keek net op Marketplace en zag een NA M-editie met een lage kilometerstand (40.000), met een heleboel mooie upgrades en een hardtop in bijpassende kleur, te koop voor $ 13.800. Het zal niet lang meer duren voordat dit soort auto’s meer zullen vragen dan een afgeschreven ND. NA’s en NB’s met een lage kilometerstand worden hier in Michigan regelmatig vermeld voor $ 10-12K als ze verwend zijn en nooit in de winter hebben gereden.
Ze komen nu uit het houtwerk…….een 23K mijl NA Marktplaats – Mazda Miata Mx-5 uit 1990 | Facebook
……..en ook eentje van 25.000 kilometer…………Marktplaats – 1991 Mazda MX-5 · Cabriolet 2D | Facebook
Veel mensen vergeten waar de auto-industrie eind jaren tachtig was toen de Miata uitkwam. Alle sportwagens worden groter en langzamer vanwege veiligheids- en emissienormen. Grote toerwagens in GT-stijl waren het ding. De Mustang en Camaro klopten op de deur van de dood. De Miata bracht de autohobby nieuw leven in op een manier die geen enkele andere auto had sinds de Mustang uit ’64. Het bracht allerlei kopieën van andere autofabrikanten voort. De NA Miata staat bovenaan, samen met de ’53 Vette en ’64 Mustang, als enkele van de belangrijkste en meest iconische auto’s aller tijden.
Amen Broeder!!
SuperDork
7/10/23 14:24 uur
NA is het beste antwoord, omdat het de enige miata is met opklapbare koplampen2 jaar in bezit, ik hou van liefde, hou van mijn ND Miata. Het is een fijne auto om mee te leven. Ik zou echter graag willen ervaren hoe het is om in een NA in goede staat te rijden. Ik heb alleen in raceauto’s en kloppers gezeten.
DeadSkunk (Warren) zei:
ShinnyGroove (forumsupporter) zei:
De weinige schone, ongemodificeerde NA’s die overblijven vragen steeds hogere prijzen, terwijl de vroege ND’s de komende vijf jaar de bodem van hun afschrijvingscurve zullen bereiken. Afgezien van de nostalgie is de ND1 in alle opzichten een superieure auto en ze zijn nu ver onder de $ 20.000 verkrijgbaar.
Ik keek net op Marketplace en zag een NA M-editie met een lage kilometerstand (40.000), met een heleboel mooie upgrades en een hardtop in bijpassende kleur, te koop voor $ 13.800. Het zal niet lang meer duren voordat dit soort auto’s meer zullen vragen dan een afgeschreven ND. NA’s en NB’s met een lage kilometerstand worden hier in Michigan regelmatig vermeld voor $ 10-12K als ze verwend zijn en nooit in de winter hebben gereden.
Dat gebeurt met klassiekers. Ze bereiken hun dieptepunt na ongeveer vijftien jaar en beginnen dan weer uit het dal van depreciatie te klimmen. Sommige auto’s klimmen verder en sneller dan andere, afhankelijk van hoe kopers er naar kijken. Sommige modellen worden door hun collega’s naar voren gehaald, zoals de luchtgekoelde 911’s, die de waarde van watergekoelde exemplaren opdrijven.
“NA’s worden weer waardevol” is inmiddels ongeveer een vijf jaar oud nieuwsverhaal, maar mensen blijven het herontdekken 🙂 Ondertussen heeft de ND het dieptepunt nog niet bereikt. Ik verwacht volledig dat de waarden elkaar zullen kruisen, dat is precies hoe autoprijzen gewoonlijk werken. Ik verwacht ook dat de NA op de lange termijn de meest waardevolle van het stel zal zijn, omdat het het icoon is. Er kunnen ook enkele vreemde uitschieters zijn, zoals de MSM.
MegaDork
7/10/23 19:09 uur
Ik heb vier jaar lang een NB gehad en daarna gedurende 8 maanden van het jaar, gedurende 3 jaar, min of meer dagelijks in een aangepaste NA gereden. Ik heb meerdere malen een stockish NC geautocrossed. Ik ben nog nooit in een ND geweest.
Van de eerste drie generaties rangschik ik ze NB>NC>>NA. Dat is rekening houden met de kosten. Het zou me niet verbazen als ik nog een NA bezit, maar als ik dat wel doe, zal dat zijn omdat ik er veel tegenkom terwijl ik op zoek ben naar een Miata. Ik heb de afgelopen twee jaar meerdere keren naar NB’s en NC’s gezocht, en vermoed dat ik in de niet al te verre toekomst zal gaan zoeken naar ND’s en Fiata’s. Dat vind ik persoonlijk verstandig, het gaat Fiata>NDRF>NB>ND>NC>NA.
machinenbau zei:
2 jaar in bezit, ik hou van liefde, hou van mijn ND Miata. Het is een fijne auto om mee te leven. Ik zou echter graag willen ervaren hoe het is om in een NA in goede staat te rijden. Ik heb alleen in raceauto’s en kloppers gezeten.
Ik ben erg blij om dit te lezen na je hele Fiat-ervaring. Ik ben blij dat je de juiste auto voor je hebt gevonden. En ja, je moet minstens één keer een leuke NA meemaken. Het creëerde werkelijk een hele nieuwe generatie automensen en zorgde ervoor dat veel autofabrikanten een markt betreden waarvan iedereen dacht dat die verdwenen was.
Ik heb een 95 met alle kilometers en alle snelle onderdelen. Ik heb onlangs een stenen schuurvondst uit 97 gekocht met slechts 33.000 km. De aangepaste 95 accelereert sneller, draait harder en heeft beter grip, maar de standaard 97 is werkelijk subliem om te rijden. Behalve de stereo zal niets in deze auto ooit worden geüpgraded.
Ik wou dat de Miata als een echte, aantrekkelijke coupé kwam. De afneembare hardtop en de RF doen het voor mij niet. Ik denk dat het meeste komt doordat de Miata zo klein is (op zichzelf geen slechte zaak) dat het moeilijk is om een lange bestuurder te huisvesten zonder de proporties in gevaar te brengen. De NA, NB en NC deden dit beter. (Ik neem aan dat ze ook geen lange bestuurders aankunnen) De ND is gewoon lastig, vooral het achterste deel van de daklijn.
De GR86/BRZ-tweelingen zijn esthetisch beter en zijn waarschijnlijk prima vanuit het oogpunt van rijgedrag en trackability, maar er lijken gewoon te veel meldingen te zijn van motorproblemen om de trekker over te halen. Niet zonder serieus na te denken over de nasleep van een opgeblazen motor.
De Civic Type R is leuk, maar wordt prijzig en niet bepaald licht. Aan de andere kant is al mijn trackervaring tot nu toe FWD…