Triumph heeft zijn productiemotorcrosser al geïntroduceerd, de TF 250-X. Er zijn raceteams aanwezig die dit jaar zowel in de supercross als in de outdoor-motorcross zullen strijden. De TF 250-X is een ultramoderne machine met componenten van de bovenste plank en een geclaimde vermogen-gewichtsverhouding die de beste in zijn klasse is. In de VS kost het $ 9.995
Nu gaat Ducati ook off-road en zal dit jaar racen in het Italiaanse motorcrosskampioenschap. Het heeft al aangekondigd dat de motorfiets zal beschikken over Desmodromic klepbediening – een soort Ducati-handelsmerk.
Waarom maken deze twee gevestigde fabrikanten van straatfietsen hardcore crossmotoren? Deel uw mening in onze opmerkingen hieronder. Is het gebaseerd op het succes van KTM, momenteel de grootste motorfietsfabrikant in Europa? Door merkloyaliteit op te bouwen bij jongeren met crossmotoren, heeft KTM zich uitgebreid tot een volledige reeks straatmotoren en is het zelfs competitief in Grand Prix-wegraces (inclusief MotoGP).
Natuurlijk zijn crossmotoren niet goedkoop als ze van merken als Triumph en Ducati komen, en het lijkt misschien alsof de mondiale economische omstandigheden, toenemende milieubeperkingen en hevige concurrentie gevestigde fabrikanten van straatfietsen zouden afschrikken om zich off-road te wagen.
Hier is een samenvatting van Ducati van hun dirt-richting, gevolgd door een paar video’s.
De in Bologna gevestigde fabrikant werkt al twee jaar aan een prototype dat volgend seizoen zijn debuut zal maken in het Italiaanse motorcrosskampioenschap, met als doel de technische oplossingen die op de motor zijn gemaakt op het circuit te valideren. Deze strategie bevestigt de aanpak die Ducati onderscheidt bij de ontwikkeling van zijn sportiefste en meest krachtige modellen, dat wil zeggen beginnend bij de racecompetitie en vervolgens serieproducten te creëren die uitzonderlijke prestaties kunnen leveren tot grote vreugde van zijn liefhebbers.
Dit is een meerjarig project waarbij een compleet assortiment offroad-motoren en motorfietsen zal worden gecreëerd. De modellen zullen geleidelijk onderdeel worden van een familie van knobbelige motorfietsen onder de naam Ducati, te beginnen met motorcross.
Het in Bologna gevestigde bedrijf heeft een overeenkomst getekend met negenvoudig wereldkampioen motorcross Antonio Cairoli als high-performance testrijder voor het nieuwe project en dankzij zijn talent, snelheid en ervaring zal hij belangrijke input geven voor de ontwikkeling van de nieuwe motorfiets.
Claudio Domenicali, CEO van Ducati Motor Holding, zei: “Ik ben trots om Ducati’s deelname aan de motorcross aan te kondigen. Een totaal nieuwe wereld voor Ducati waarin we ons talent in het ontwerpen van lichtgewicht motorfietsen willen brengen, met uitstekende componenten en hoge prestaties en – bovenal – die steeds meer motorrijders kunnen boeien. Net zoals wij geloven dat het circuit het beste laboratorium is om de fietsen te ontwikkelen en te testen, die dan beschikbaar zullen zijn voor klanten en liefhebbers. Dit is de reden waarom we hebben besloten om samen te werken met een onbetwiste kampioen als Tony Cairoli die, samen met de passie en toewijding van velen van ons hier in Borgo Panigale, zal bijdragen aan het maken van Ducati in het off-road gebied zo capabel in het aanbieden van zeer hoogwaardige producten. aan zijn gepassioneerde klanten, zoals we hebben bewezen op het asfalt. Het project is mogelijk dankzij de uitstekende resultaten van het bedrijf de afgelopen jaren en bevestigt onze wens om onze aanwezigheid uit te breiden naar nieuwe werelden, nieuwe motorrijders aan te spreken en zo de Ducati-gemeenschap te laten groeien.”
Antonio Cairoli voegde toe: “Ik ben enorm blij om deel uit te maken van het universum van Ducati, dat altijd een symbool is geweest van de Italiaanse geest over de hele wereld, en om dit opwindende nieuwe avontuur te beginnen, in een volledig Italiaans project. Dat ik mijn bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van de Borgo Panigale crossmotor is een droom die uitkomt en een bron van grote trots voor mij.”
Ducati heeft ook een meerjarige overeenkomst getekend met Maddii Racing, een van de meest ervaren teams in de motorcrosspaddock, dat de referentiestructuur zal zijn voor de MX-raceactiviteiten en zal deelnemen aan het Italiaanse motorcrosskampioenschap van 2024 met Alessandro Lupino, acht -voudig Italiaans kampioen en MXoN-winnaar van 2021, ook gecontracteerd bij Ducati als race- en testrijder.
De focus van het Ducati offroad-project ligt op een combinatie van de zoektocht naar lichtheid tot het uiterste, hoogwaardige componenten en motoren die worden gekenmerkt door een zeer brede vermogensafgiftecurve. Dit laatste wordt verkregen dankzij het gebruik van het Desmodromic-systeem, dat wordt gebruikt op alle sportmotoren van het in Bologna gevestigde bedrijf vanaf de MotoGP. Ducati is in feite het enige bedrijf ter wereld dat hetzelfde klepretoursysteem gebruikt op zijn best presterende productiemotoren als op raceprototypes.
Het betreden van de gespecialiseerde offroad-sector vertegenwoordigt een zeer belangrijke en uitdagende strategische keuze voor Ducati, mogelijk gemaakt dankzij de uitstekende resultaten die de afgelopen jaren zijn behaald. Een beslissing die de wens bevestigt om de aanwezigheid van het merk vandaag de dag uit te breiden naar onontgonnen terrein. Nieuwe jonge motorrijders zullen dichtbij het merk Borgo Panigale kunnen komen en zo de grote gemeenschap van Ducatisti kunnen betreden.
Prestatie is één van de drie kernwaarden van het merk, samen met Stijl en Verfijning. In Borgo Panigale zijn veel offroad-liefhebbers en we kunnen niet wachten om de Desmo in al zijn potentieel aan het werk te zien buiten het asfalt!
U kunt alle reacties op dit bericht volgen via de RSS 2.0-feed. U kunt naar het einde gaan en een reactie achterlaten. Pingen is momenteel niet toegestaan.